تئوری Attack on Titan Part 3 پارت سوم: [1] ANR / مرسی مووی

1 بهمن 1401
3 دیدگاه 1,300 بازدید

مطالعه پارت اول

مطالعه پارت دوم

قبل از شروع لازم هستش که به یه نکته‌ی خیلی مهم اشاره بکنم …

خیلیا فک می‌کنن که “ANR” در واقع ساخته‌ی طرفدارا هستش و فن مید محسوب می‌شه!

این موضوع کاملا اشتباهه و ANR یه چیزِ رسمی هستش.

یکی از دلایل این برداشت اشتباه، به خاطر مانگای فن مید “aot no requiem” هست. این مانگا کاملا فن میده و ساخته‌ی طرفداراس و فقط بر اساس تئوری ساخته شده و اینو هم بدونید که هیچ شباهتی به ANR واقعی نداره و ذهنتون رو اصلا درگیرش نکنید.

خب خود ANR چیه؟

گروه “linked horizon” گروهی هست که اُپنینگ ها و اِندینگ ها و تعداد زیادی از موسیقی‌های اتک رو از فصل ۱ تا ۳ ساخته که موسیقی‌هاشون معانی به شدت عمیقی دارن و به نکات مختلف داستان اشاره می‌کنن …

موسیقی ANR در اندینگ فصل سوم استفاده شده و در واقع مربوط به اون قسمت می‌شه که توسط این گروه موسیقی ساخته شده و بعدها نسخه‌ی کاملش عرضه می‌شه و یک موزیک ویدئوی مخصوص هم براش ساخته شده.

تو پارت بعدی بیشتر درباره‌ی صحت ANR صحبت می‌کنم و قراره که بریم سراغ مفهوم موزیک ویدئوی ANR …

اول باید معنی anr رو بدونیم …

خب “ANR” مخفف عبارت “Akatsuki No Requiem” هست که ترجمه‌ی انگلیسی اون “Requiem from Dawn” می‌شه.

معنی “Requiem” می‌شه ملودی، سرودی برای مردگان یا مرثیه(۱) هم معنی می‌ده و معنی “Dawn” هم سپیده‌دم، طلوع خورشید یا آغاز روز هستش.

معنی کل عبارت ميشه “مرثیه از سپیده‌دم” که اشاره داره به ارن که از آغاز روز شروع می‌کنه به سوگواری و ادای احترام به کشته‌شدگان رامبلینگ(که شامل دوستاش و مردم دنیا می‌شه.)

کل این موزيک ویدئو تراژدیِ خالصه و به شدت هم غمگین هستش.🖤

بریم برای بررسی بصری موزیک ویدئو …

 _ _ _ _ _ _ _ _ _

۱: مرثیه: شعر یا سخنی است که در مدح و سوگواری مردگان خوانده می‌شود.

موزیک ویدئو با یه موجودی که شبیه یه توپ پُر از پَر و باله شروع می‌شه. این توپ نماد ارنِ کوچک هستش، کسی که توی اپیزود اول از خواب بیدار می‌شه …

محیط اطراف ارن رو می‌بینید که هیچی وجود نداره و انگار ویرانی هستش و فقط یه درختچه وجود داره!

وقایع کل این موزیک ویدئو شامل بعد از رامبلینگ می‌شه و وجود محیط خالی اطراف ارن کوچک و درختچه ای در کنارش، نشان‌دهنده‌ی‌ اینه که زندگی کم‌کم داره جریان پیدا می‌کنه.(چون که جهان بعد از رامبلینگ تقریبا نابود شده!)

ارن کوچک یه ماری رو می‌بینه که لباس سیاه پوشیده و با گلی در دستش در کنار قبری قرار گرفته. لباس این مار کاملا سیاه رنگه که نشان‌دهنده‌ی عذادار بودن اونه.

و روی کلاه اون نماد “ouroboros” رو می‌بینیم که قطع شده.

و روی کلاه مار و قبر، نماد “ouroboros” رو می‌بینیم که قطع شده. تو تصویر اول نماد ouroboros رو مشاهده می‌کنید. تو این نماد ما یک مار یا اژدها رو می‌بینیم که داره دم خودش رو می‌بلعه و این نماد نشان‌دهنده‌ی چرخه‌ای هست که محکوم به تکراره.

ولی ما نماد ouroboros رو در اینجا به صورت شکسته شده مشاهده می‌کنیم که یعنی این چرخه بالأخره شکسته شده!

این نماد ouroboros شکسته شده، روی سنگ قبر قرار گرفته که به این معنی هستش که افرادی در اونجا دفن شده‌اند، بهای شکسته شدن این چرخه هستن و همچنین این نماد رو بر روی کلاه ارن مشاهده می‌کنیم که به این معنی هستش که ارن اون چرخه رو شکونده و در نتيجه باعث مرگ اون افراد شده!

این قبر می‌تونه نماد متحدین یا مردم دنیا باشه که به دست ارن کشته شده‌اند.

این چرخه‌ی شکسته شده می‌تونه اشاره به چرخه‌ی نفرت، تایم لوپ و چرخه‌ی شکست و مرگ ارن داشته باشه و کشتن اون افراد برای شکوندن این چرخه اجباری بوده. و می‌تونيد ببينيد که ارن چقدر غمگینه و مشغول عزاداری می‌شه و طوری که دستاش رو روی سینه‌ی خودش قرار میده، اینو نشون می‌ده که احساس گناه می‌کنه!🖤

ارن دوباره به سمت قبر میره و انگار این کار رو بارها و بارها تکرار می‌کنه و چه‌بسا که هر روز اینکار رو انجام می‌ده. و دقت کنید که چطور خودشو می‌کشه و از تپه بالا میره؛ این نوع راه رفتن ارن داره اینو نشون می‌ده که چقدر بار گناهانش زیاد و سنگینه و چقدر ارن درمانده شده!❤️‍🩹

اگه دقت کنید می‌بینید که این مار یه پا نداره که اشاره به ارن مارلی داره که پای خودش رو قطع کرده بود.

ارن دوباره می‌ره سر قبر ولی اینبار نمی‌تونه جلوی احساسات خودش رو بگیره و جلوی قبر میافته.

ارن واقعا بابت کشتن مردم دنیا و دوستان خودش احساس گناه می‌کنه.💔

در اینجا قطره اشک ارن، به ارن کوچک برخورد می‌کنه که می‌تونه به این معنی باشه که غم ارن به ارن کوچک منتقل شده و بخشی از وجود اون می‌شه!

و بعد می‌بینیم که ارن کوچک می‌ره کنار ارن و مشغول سوگواری می‌شه.

اینجا ارن کوچک اصلا خبر نداره که چرا نسخه‌ی بزرگسال خودش داره گریه می‌کنه و احتمالا با خودش فکر می‌کنه که شاید برا همرزماش که تو جنگ کشته شدن داره گریه می‌کنه.💔

ارن کوچک همراهِ ارن می‌شه و اونو دنبال می‌کنه و تو مسیر نگاهی هم به آسمون بالا سرش میندازه و یه شهر رو می‌بینه.

جلوتر درباره‌ی این شهر براتون توضیح می‌دم …

ارن به دروازه‌ی ورودی شهر نزدیک می‌شه که دو تا پرنده(مردم الدیا) از اون مراقبت می‌کنن و بعد ارن ماسک خودش رو درمیاره و متوجه می‌شیم که در واقع یه مار نیست و یک پرنده هستش!

حالا چرا ارن از ماسک مار استفاده کرد؟

مار کاملا دارای یک معنی منفی هست و ارن چهره‌ی خودش رو در پیش افرادی که به قتل رسونده قبول داره. ارن خودش رو به عنوان یک خائن در نظر می‌گیره که دوستاش رو به قتل رسوند. و همچنین ارن می‌دونه که برای مردم بیرون دیوار اون یه قاتل و شیطان هستش.

و همونطور هم که می‌دونیم پرنده نماد ارن هستش، چون نماد آزادیه و به این معنی هستش که موجود آزادیه و هرجا که بخواد می‌تونه پرواز کنه.

با یه وسیله‌ی آسانسور مانندی وارد شهر میشن.

دقت کنید که آسانسور در ابتدا خودش به رنگ آبی آسمان هست و هر چی که به شهر نزدیک‌تر می‌شه، رنگش به رنگ طلوع خورشید یا سپیده‌دم(Dawn) متمایل تر می‌شه که نشان‌دهنده‌ی یه شروع جديد و یک شانس برای پیشرفت اون شهر هستش.

بریم درباره این شهر صحبت کنیم …

تا مدت‌ها فک می‌کردیم که این شهر پارادایسه، تا اینکه اندینگ پارت دوی‌ فصل چهار بیرون اومد و متوجه شدیم که این شهر پارادایس نیست، بلکه مردم الدیا هستند که به بیرون دیوار کوچ کرده اَن!

دوباره می‌گم، مردم الدیا هستن که به بیرون پارادایس رفته اَن و زندگی جدیدی رو در اونجا آغاز کرده اَن. دلیل این برداشت رو موقع تحلیل اندینگ پارت دوی فصل چهار کاملا براتون شرح می‌دم …

و ارن بارها و بارها از بیرون جزیره وارد پارادایس می‌شه تا برای دوستان خودش و مردمان بیرون دیوار در اونجا سوگواری بکنه.🖤

این چند ثانیه‌ی کوتاه تنها قسمتی از موزیک ویدئو هست که ناراحت کننده نیست و ما ارن رو می‌بینیم که خونواده‌ای داره و می‌تونیم فرزند و همسر ارن(هیستوریا) رو مشاهده کنیم. شاید تنها دلیل زنده بودن ارن همین خونواده باشه!

بلافاصله بعد از نشون دادن خونواده‌ی ارن، ما ارن رو می‌بینیم که تو اتاق کار یا مطالعه‌ی خودش دوباره نمی‌تونه خودش رو کنترل کنه و غمگین می‌شه و روی زانوهاش میافته.💔

در واقع با اينکه ارن خونواده‌ای داره که اونو دوست دارن، ولی باز هم نمی‌تونه شاد باشه؛ ارن هرگز نمیتونه خودش رو ببخشه و همیشه احساس عذاب وجدان و گناه می‌کنه و زندگی ارن پر از عذابه و هرگز کارهایی که انجام داده رو فراموش نمی‌کنه!💔

*می‌تونيد نمادی شبیه به نماد لژیون گشت رو توی اتاق ارن مشاهده کنید.

ارن کوچک می‌ره که با ارن احساس همدردی کنه و اونو لمس می‌کنه؛ ولی ناگهان خاطرات ارن رو می‌بینه …

ارن رو می‌بینه که روی جنازه‌ی افرادی هست که اونا رو کشته و کمان خودش رو سمت یه قورباغه که خونواده‌ی کشته‌شده‌ی خودش رو بغل کرده، نشونه می‌گیره و در ادامه قورباغه‌ی کوچک سرنوشت خودش که مرگ هست رو قبول می‌کنه و چشمانش رو می‌بنده.(قورباغه نماد افراد بی‌گناه مردم بیرون دیوار هستش که ارن توی رامبلینگ به قتل رسوند.)

در واقع این خاطرات مربوط به ارنی هست که تو رامبلینگ انسان‌های بیرون دیوار که شامل زن و بچه و … می‌شن رو قتل عام کرده.🖤

ارن کوچک متوجه می‌شه که این پرنده در واقع نسخه‌ی آینده‌ی خودش هستش!

پرنده برمی‌گرده و دستش رو روی شونه‌ی خودش قرار می‌ده و متوجه می‌شه که ارن کوچک اونو لمس کرده.

ارن کوچک با وحشت به نسخه‌ی بزرگسال خودش نگاه می‌کنه و تازه متوجه می‌شه که چه جنایتی مرتکب شده!💔

خاطرات ادامه پيدا می‌کنن و ارن کوچک تو خرابه‌ها با ناراحتی‌ در حال راه رفتنه …

کل این قسمت مربوط به وقایع رامبلینگ و ويرانی های اون هستش.

مشاهده می‌کنید که آسمان پر از گلبرگه و این گلبرگ ها نماد میلیون‌ها انسانی هست که کشته شده‌اَن؛ و حتی روی ساختمون‌ها نماد ouroboros رو مشاهده‌ می‌کنید که بوسیله‌ی رامبلینگ نابود شده و تیرهای بزرگ هم نماد تایتان های عظیم‌الجثه هستند که رامبلینگ رو انجام دادن.

جلوتر ارن کوچک در انعکاس شیشه‌ای شکسته شده، همون خونواده‌ای رو که چندی پیش دید که به قتل رسیده بودن رو مشاهده می‌کنه و می‌بینید که خونواده‌ای شاد بودن ولی در نهايت کشته شدن.🖤🥀

این اشاره به ارنی داره که به مارلی رفت و افراد مختلف(مثل رمزی) رو تو اونجا دید؛ افرادی که محکوم به مرگ توسط ارن هستن.🖤

تو این لحظه چندین پروانه‌ی آبی‌رنگ مشاهده می‌کنیم که به سمت یکی از تیرها هجوم می‌برن. این پروانه‌‌ها نماد متحدین هستن که سعی در توقف رامبلینگ دارن ولی هر چی تلاش می‌کنن، موفق نمی‌شن و در نهایت به مرگ اون‌ها ختم می‌شه و این پروانه‌ها رنگ خودشون رو از دست می‌دن.🖤

و در آخر روی پروانه‌ی خاصی زوم می‌کنه که رنگش رو از دست می‌ده؛ این پروانه‌ انگار یه فرد خاصی برا ارن هستش و احتمالا نشون‌دهنده‌ی میکاسا باشه.💔🖤🥀🦋

ارن کوچک بعد از دیدن این اتفاقات به شدت خشمگین می‌شه و از بدنش تیرهای زیادی بیرون می‌زنه و این داره نشون می‌ده که تا چه حد خشمگین شده و از خودِ آیندش تنفر پیدا کرده و از کاری که ارن بزرگسال انجام داده، بیزاره!💢

اون یکی از تیرها رو تو دستش می‌گیره و به سمت شهر الدیا می‌چرخه. در واقع اينقدر خشمگین شده که قصد داره بره ارن بزرگسال رو به قتل برسونه!

ارن کوچک دوباره خودِ بزرگسالش رو می‌بینه.

ارن پیر شده و از عصا استفاده می‌کنه و تا آخرین‌ لحظه از عمرش به سوگواری ادامه می‌ده و جالب اینه که تا آخرین لحظه از نقاب استفاده می‌کنه.

واقعا غمگینه، ارن تا آخرین لحظه از عمرش با عذاب وجدان زندگی می‌کنه.💔

می‌تونيد تعدادی گل آفتاب‌گردون رو مشاهده‌ کنید که شروع به رشد کرده‌ان که بر اساس نورث متالورژی نشون‌دهنده‌ی تولد و زندگی‌های جدید هستن.🌻

ناگهان منظره عوض می‌شه. جایی که زمینی خشک و خالی بود، اینبار پر از گل شده و قبرهای زیادی در اون وجود داره و تبدیل به مکان زیبایی شده!

این مربوط به بعد از رامبلینگه و داره نشون می‌ده که انسان‌های زیادی مُردن ولی نتیجه‌ی مرگ اون‌ها گل‌های بی‌شماری هست که محیط رو فرا گرفتن که یعنی زندگی‌های جدیدی در حال شکل‌گیری هستند.

ارن کوچک برمی‌گرده و اون درختچه ای که اول موزیک ویدئو وجود داشت رو نگاه می‌کنه که حالا تبدیل به درختی بزرگ شده.🌳

ارن کوچک به شهر بالا سرش نگاه می‌کنه که پیشرفت کرده و در صلح قرار داره. و بعد از دیدن غم و اندوه ارن بزرگسال، زمین پر شده از گل (زندگی های جدید و شروعی دوباره) و شهر بالا سرش بالأخره متوجه می‌شه که چرا اینکار باید انجام می‌شد و چاقو رو از دستش رها می‌کنه. ارن کوچک بالاخره فهمید که بهای مرگ اون افراد (مرگ دوستاش و مردم دنیا) و تمام اون نابودی ها، رسیدن به این لحظه بود.

ویدئو ارن رو در کنار درخت اپیزود اول نشون می‌ده و در واقع ارن کوچک از رویای ANR بیدار می‌شه و ما ارن رو با چشمانی پر از اشکِ بعد از بیدار شدن در اپيزود اول مشاهده می‌کنیم.

آخرین تصویری که در ویدئو می‌بینیم، همون قبر ابتدای ویدئو هست ولی اینبار اطرافش پر از گل شده. این قبر احتمالا به میکاسا اشاره داره، شخصی که برای ارن به شدت عزیز بود.💔🖤🧣

حتی دقت کنید که پروانه‌ای بر روی قبر میکاسا می‌شینه و پروانه هن نماد میکاسا هستش.

*تو یه پارت کامل و جدا درباره‌ی میکاسا براتون توضیح می‌دم …

تحلیل “ANR” تموم شد و حقیقتا این پایان به شدت غم‌انگیز هستش و اگه از این تحلیل استقبال بشه، تحلیل معنی موسیقی رو هم قرار می‌دم که اونم به شدت زیباست و معنی خیلی عمیق و دارکی داره …❤️‍🩹

منبع

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید!

  • آواتار کاربر Zahra
    Zahraمهمان
    1402-02-18 17:28

    خیلی کارتون عالی مرسی که انقد خوب توضیح میدید
    ولی اگه این تئوری درست باشه فک کنم پایان انیمه از اون چیزی که باید بیشتر افسردگی میگیرممم
    خیلی دردناکه لعنتی ☺

  • آواتار کاربر کاربر
    کاربرمهمان
    1402-01-05 00:54
    این دیدگاه دارای اسپویل است

    ارن مگه توسط میکاسا کشته نمیشه؟؟؟؟؟؟ پس چرا میگید ارن خانواده داره و زنش هیستوریاست🤔😳!

  • آواتار کاربر هیچکش
    هیچکشمهمان
    1402-01-04 21:00

    این anr موزیک ویدیو هست؟کجا میتونم ببینمش؟