east and their Products

مانگا، مانهوا، وبتون و … یعنی چی؟ معرفی آثار شرقی بخش اول

28 مرداد 1402
2 دیدگاه 3,267 بازدید

هنر شرق آسیا روز به روز داره قدرت و زیبایی خودش رو بر دنیا گسترش می‌ده و اگه سراغ این مقاله اومدی، یعنی تو هم مجذوب قدرت و زیبایی هنر شرق شدی. تو این مقاله به معرفی انواع آثار شرق آسیا می‌پردازیم و خیلی ساده و روشن معنی اصطلاحاتی که نیازه بدونید رو توضیح می‌دیم پس با مرسی مووی همراه باشید.

 

– آثار ژاپن

انیمه چیه؟ (Anime)

واژه‌‌ای آشنا که دیگه کم‌تر کسی هست که وقتی اسم انیمه میاد اولین چیزی به ذهنش میاد انیمیشن‌های ژاپنی نباشه! درسته، انیمه همون انیمیشن یا کارتون ژاپنیه. چشم‌های گُنده، موهای رنگاوارنگ، دماغ و دهان کوچیک از ویژگی‌های بارز یه انیمه‌ست. برای ساخت یه انیمه پول، زمان و نیروی خیلی زیادی صرف می‌شه. از طراحی فریم به فریم گرفته تا رنگ‌آمیزی و صداپیشگی. جالبه بدونین اکثرا فریم‌ها با دست کشیده می‌شن. نه این‌که روی کاغذ یکی یکی فریم‌ها رو بکشن بل‌که درواقع بدون استفاده از هوش مصنوعی و موتورهای سی‌جی‌آی و با استفاده از یک سری قلم‌های نوری خاص روی سطوح مخصوص طراحی، طراحی‌شون رو انجام می‌دن.

Anime Artist
یکی از کارکنان استودیو درحال طراحی یکی از فریم‌ها

 

مانگا چیه؟ (Manga)

خیلی ساده، به کمیک‌های (داستان مصور) ژاپنی مانگا گفته می‌شه. مانگاها عمدتا به‌صورت سیاه و سفید هستن و فقط گاهی اوقات به مناسبت‌های مختلف، نویسنده تصمیم می‌گیره چند صفحه‌ی اول رو به‌صورت رنگی منتشر کنه. به کسی که داستان مانگا رو می‌نویسه یا تصاویرش رو طراحی می‌کنه، مانگاکا می‌گن. بعضی از مانگاها ممکنه چند مانگاکا داشته باشن که هم‌زمان با هم روی پروژه‌شون کار می‌کنن. برخلاف کمیک‌ها، مانگاها رو باید از راست به چپ خوند.

Masashi Kishimoto Drawing
ماساشی کیشیموتو مانگاکای ناروتو درحال طراحی

 

 

– آثار کره

– هانگوک اَنی چیه؟ (Hanguk Aeni)

ورژن کره‌ای انیمیشن. نمی‌شه گفت عجیب اما اسم ناآشنایی داره و هنوز جای خودش رو تو دل طرف‌دارها باز نکرده. یکی از هانگوک انی‌هایی که شاید اسمش رو شنیده باشین، لوکیسم هست.

Lookism
هانگوک اَنی لوکیسم با نمره‌ی 7.5 در وب‌سایت انی‌لیست

 

مانهوا چیه؟ (Manhwa)

تقریبا 15 سالی می‌شه که کمیک‌های کره‌ای وارد رقابت با مانگاها شدن و قبل از اون زیاد اسم و رسمی ازشون وجود نداشت. از مهم‌ترین تفاوت‌های بین مانگا و مانهوا می‌شه به تقریبا تمام رنگی بودن مانهواها و دراز بودن صفحات‌شون نسبت به مانگاها اشاره کرد. البته هستن مانهواهایی که کامل رنگی نیستن. همچنین مانهوا مثل کمیک‌های غربی، از چپ به راست خونده می‌شه. به نویسنده‌ی مانهوا هم مانهواگا گفته می‌شه.

نمونه طراحی و سبک مانهوا
نمونه طراحی و سبک مانهوا
وبتون چیه؟ (Webtoon)

یه سری مانهواها هستن که فقط به‌صورت آنلاین منتشر می‌شن و نسخه‌ی فیزیکی ندارن. به این نوع مانهواها وبتون گفته می‌شه و همه‌شون بدون استثنا رنگی هستن.

 

– آثار چین

– دونگهوا چیه؟ (Donghua)

اگه الگو و ترتیب عناوین مقاله دست‌تون اومده باشه می‌فهمین که دونگهوا انیمیشن چینیه. استفاده از عبارت «انیمه‌های چینی» زیاد جالب نیست و انیمه خودش زیرمجموعه انیمیشنه پس بهتره به‌جای انیمه‌ی چینی از دونگهوا استفاده کنیم. دونگهواهای خوب زیاد داریم و از لحاظ تنوع محبوبیت بین انیمه و هانگوک اَنی قرار می‌گیرن و اکثرا موضوع‌شون تاریخی و عاشقانه هست.

Donghua
دونگهوای The Founder of Diabolism

 

– مَنهوا چیه؟ (Manhua)

از لحاظ تلفظ، مَنهوا و مانهوا خیلی شبیه هم هستن اما یه سری تفاوت‌های ریز تو تلفظ‌شون وجود داره که خب تو زبون ما نیست و زیاد هم مهم نیستن. مَنهوا استثنائا محدود به یه کشور نمی‌شه و علاوه بر چین، به کمیک‌های کشورهای تایوان و هنگ کنگ هم مَنهوا گفته می‌شه. ترتیب خوندن دیالوگ‌های مَنهوا هم می‌تونه راست به چپ باشه هم چپ به راست. درواقع مَنهواهایی که ساخت چین هستن از چپ به راستن و مَنهواهای هنگ کنگ و تایوان راست به چپ. به نویسینده‌ی مَنهوا، مَنهواجیا گفته می‌شه.

Manhua



– فرق مانگا، مانهوا و مَنهوا چیه؟

Manhwa Manga Manhua
راست: مانهوا – وسط: مانگا – چپ: مَنهوا
    • مانگاها معمولا به‌صورت سیاه و سفید منتشر می‌شن درحالی که مانهوا و مَنهوا رنگی منتشر می‌شن مخصوصا اگه به‌صورت آنلاین باشه.
    • مانگا مربوط به کشور ژاپن، مانهوا مربوط به کشور کره و مَنهوا مربوط به کشور چین، تایوان و هنگ کنگ هست.
    • به نویسنده‌ی مانگا مانگاکا، به نویسنده‌ی مانهوا مانهواگا و به نویسنده‌ی مَنهوا منهواجیا گفته می‌شه.
    • از لحاظ طراحی و استایل، مانگاها بیش‌تر حالت فانتزی دارن درحالی که مانهوا و مَنهوا نسبت به مانگا بیش‌تر به واقعیت نزدیکن.
    • چپترهای مانگا بعد از رسیدن به یک تعداد خاص، به‌صورت ولوم (جلد) گرد‌آوری می‌شن درصورتی که مانهوا و مَنهوا معمولا تک چپتر می‌مونن و ولوم‌بندی ندارن.

امیدوارم با خوندن این مقاله تونسته باشید جواب سوال‌هاتون رو پیدا کنید. خواهشی که ازتون دارم اینه که نظرات خودتون رو در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بذارید 😉


برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید!